Nagy elvárásokat támasztottam Bali-val szemben, még ha innen-onnan hallottam is visszafogott, olykor kritikus véleményeket. Próbáltam nem figyelni rájuk, így aztán kicsit rosszul esett az, amit Kuta beach-en tapasztaltunk. Nem akarom a szokásos realista énemet hozni, mert a végén megkapom, hogy nekem semmi sem elég jó, meg akkor miért nem maradtam otthon a seggemen, de kicsit szeretném megkaparni az egzotikus turistaparadicsomra ragadt cukormázat.

Ajándék az isteneknek

Nem a sziget természeti szépségét, vagy kulturális hagyatékait vonom kétségbe, hanem az itt élő emberek pénzsóvár és mohó viselkedése szegte kedvemet.

Már a reptéren meg akartak vágni minket a korrupt hivatalnokok. Engem, azért mert nem volt kiutazó repjegyem, Zsuzsát, pedig azért mert nem volt hotelfoglalása. Miután ezek nem követelmények az Indonéziába történő belépéshez, hiába fenyegettek minket hosszú ideig, a végén kénytelenek voltak csúszópénz nélkül beengedni.

A reptéri taxisokat inkább hagyjuk. Mint máshol, úgy itt is jóval többet kértek a szokásosnál. Az nem zavarta őket, hogy egy méterre a táblájukon sokkal alacsonyabb ár volt kiírva. A reptéren kívül amúgy is találtunk mást, aki fél áron elvitt minket Kuta beach-re.

Itt az első hostelben, egy recepciósnak állt takarítónővel szálltunk vitába, aki az interneten szerepeltetett áraknál, arcpirítóan magasabb összeget akart magának. Nyilván kihasználta, hogy éjszaka volt.

Amúgy így általánosságban nem is azzal van bajom, hogy valamiért többet kérnek, mint egy helyitől; vagy nagyobb árat kell fizetnem, mint amennyi éppenséggel ki van írva; nekem a pofátlan, arrogáns stílussal van bajom, ami úgy mindezzel valahogy mindig párosul.

A végén a szomszédos fogadóban találtunk egy kiadó szobát, ahol a recepciós nem volt annyira taj paraszt, mint a korábbi. Bár itt is voltak ugyan gondok a szolgáltatással, de ebbe már tényleg ne menjünk bele.

Bali amúgy tényleg a magányos nők szigete. Nem tudom, hogy az „Ízek, imák, szerelmek” című szappan hatására, vagy már előtte is ez volt, de a balinéz faszik mindenesetre alaposan be vannak indulva az európai nőkre. Gyöngyi szavaival élve, mindenkinek jut egy ún. „felvigyázó”.

Veszély! Lekaparhatatlanok! A szomszédos szobában lakott egy európai csaj, akinek a helyi barátja már az egész családját odaköltöztette a verandára. Szomorú volt látni, ahogy a lány a végén már szinte „levegőért” kapkodott.

Nemsokára nekünk is meglett a felvigyázónk. Zsuzsa közvetlenségének köszönhetően, hamarosan elszakíthatatlan társunkká vált egy helyi indián, Roman. Épp a tengerpartra akartunk lejutni a kis sikátorokon keresztül, mikor egy tetováló szalon ajtajából barátjával megszólított minket. Egy rövid csevejt követően felajánlotta, hogy jutányos áron szerez nekünk robogókat. Sőt azt is felvetette, hogy kis ellenszolgáltatás fejében szívesen körbevezet minket a környéken és megmutatja a helyi látnivalókat. Ettől kezdve barátunk tapadt, mint a légypapír.

Amit Kuta beach közelében mindenképp látni akartam az az Uluwatu templom volt, amely egy impozáns tengerparti sziklafal tetején található Bali déli félszigetén. Roman megígérte, hogy robogóval odavezet minket. Pechünkre nem sokkal a templom előtt két rendőr lekapcsolt minket, mivel átléptük a záróvonalat. Az igazi problémát azonban nem is ez okozta, hanem az, hogy Balin nem lehet kismotort B kategóriás jogosítvánnyal vezetni! Mindenütt a világon igen, de Balin éppenséggel nem. Szomorúan konstatáltam ezt a tényt, midőn a két rendőr nekiállt a bírósági idézéssel és a motorok lefoglalásával fenyegetőzni. Szokásos esetben ez pár százezer rúpiással megoldható, de pechünkre, előttünk két flegma svéd úgy felhúzta a két biztos urat, hogy kénytelen voltam odaadni nekik a tárcámban megbúvó százdollárost. A százasnak az volt a veszte, hogy a pénzváltóknál a sorszáma miatt nem sikerült beváltani. Tipikus, hogy a CA, CB, CD, CF, DB, és DH kezdetű bankókat, vagy amelyek, gyűröttek, foltosak, azok beváltását még a bankokban is visszautasítják. A Balira igyekvők erre figyeljenek oda.

Roman Zsuzsára tapadva

Mindenesetre ez az incidens csúnyán rányomta a bélyegét az aznapi hangulatomra. Hiába sajnálkozott Roman, hiába volt szép a kilátás az Uluwatunál és hiába néztünk meg egy egész jó előadást, a Kecak táncot, aznap már nem jó pofiztam senkivel. Roman még elrángatott minket egy esti klubba is, de itt aztán már tényleg nem volt kedvem mulatni. Visszaadtuk a motorokat és megköszöntük barátunknak a szolgálatait. Persze, ő nem adta fel, másnapra simán kiderítette, hogy hol lakunk, és mint azt a szomszéd esetében láttuk, reggel már ő ébresztett minket.

Uluwatu

Amúgy Kuta beach homokos tengerpartjai nem kápráztattak el. Mikor ott jártunk rengeteg szemét lepte el a partot és a vízben is műanyagzacskók közt áztattam magam. Mondjuk jobb, mint medúzák közt. Bár a helyiek azzal védekeztek, hogy a monszun kimosott egy szeméttelepet egy közeli szigetről, én később olvastam, hogy a partok tisztasága valós és komoly probléma Balin. Mikor pár héttel később újra itt jártunk, akkor már szerencsére nyoma sem volt a mocsoknak, de aki több órát repül és több százezer forintot kifizet azért, hogy itt tölthesse a mézesheteit, biztos, hogy hátast dob, ha egy kupac szemét fogadja. A közeli Nusa Dua tengerpartjait sajnos nem láttuk. Itt található a legtöbb luxus szálloda és állítólag itt tényleg odafigyelnek a tisztaságra.

A szörfösök paradicsoma

Kuta beach a kispénzű turisták, főként ausztrálok buli helye számos night clubbal, discoval és étteremmel. Iszlám fundamentalisták 2002-ben és 2005-ben is végrehajtottak itt egy-egy terrortámadás. A korábbi merényletben 202 ember vesztette életét.

Az áldozatok emlékére

Mindezek ellenére érdemes itt körbenézni. Ha be akarunk vásárolni, akkor szuvenírt, divatos ruhákat egész jó áron lehet kapni. A helyiek hozzáállását pedig mindig helyén kell kezelni. Ha tehetjük, sokat ne időzzünk Kuta beachen, menjünk Ubudra, fedezzük fel a vidéket, vagy menjünk a mesés Gili szigetekre. No de erről majd legközelebb.