A varázslatos Angkor

2014.08.20. 17:21

Angkor valóban monumentális, rengeteg különböző templommal a Khmer dinasztiák eltérő korszakából. Hatalmas kiterjedése miatt értelemszerűen ne gyalog vágjunk neki. Érdemes motoros riksást felfogadni, kedvező áron (napi 20 USD-ért) kínálják idegenvezetői szolgáltatásaikat. Sportosabbaknak és alacsony költségvetésből utazóknak mindenképp a kerékpár ajánlott. Ne sajnáljuk az időt magunktól, szánjunk több napot az ősi város felfedezésére. Lehetőség van 3 napos bérletet venni a bejáratnál. Használjuk ki! (Érdekessége, hogy fényképet készítenek az emberről és ezt nyomtatják rá a kvázi igazolványra.)

Ha a naplementét is végig szeretnénk nézni az egyik templomról, ne feledjünk lámpát vinni magunkkal. Amúgy legjobban a Phnom Bakheng tetejéről lehet leginkább gyönyörködni a lenyugvó napban. Ide viszont jóval korábban kell érkezni, mivel a népszerűsége miatt a későn befutókat már nem engedik fel. (Sajnos mi is így jártunk.)

01 - Angkor Wat.jpg

Arra, hogy milyen sorrendben érdemes meglátogatni a különböző templomokat, nem tudok tanácsot adni. Teljesen szubjektív, hogy ki mennyi időt tölt el az egyes helyeken, de nyugodjunk bele, hogy mindent úgyse tudunk tüzetesen végigjárni. Mi Angkor Wat templomával kezdtük, amely méltán a leginkább ismert. A főépület falait mesterien megmunkált frízek és domborművek díszítik, amely a hindu mitológiákból a Mahabharatából és a Ramayanából vett történeteket jelenítenek meg. Érdemes őket a keleti faltól az órával megegyező irányba végigjárni. Amúgy a gyönyörűen és aprólékosan megmunkált domborművek, szobrok nemcsak a főtemplom sajátja. Az összes épületen végigkísérik a látogatót és csak táthatja az ember a száját, hogy mennyi időt, fáradtságot és energiát fordíthattak a különböző századok művészeinek százai ezekre a csodálatos templomokra.

02 - Dombormuvek.jpg

Angkor Wat után a Bayon templomhoz tekertünk, ahol sokáig elidőztünk, majd a leszálló sötétség elől sietve még tettünk egy kanyart egy kőelefántokkal díszített egykori nagy tér felé. Másnap a Tomb Raiderből ismert Ta Prohm templom bejárása volt az első. Habár én nem láttam a filmet, mégis érdekes látványt nyújtottak a hatalmas fák ölelésébe szorult romok.

03 - Tomb Raider.jpg

04 - TR 2.jpg

Miután egy másfél órát elcsalingáztunk az indával benőtt épületek között az innen nem messze fekvő Banteay Kdel épülethez tekertünk át. A naplementét pedig ezúttal a Pre Rup romoknál csodáltuk meg. Estefelé visszaérve, belecsöppentünk egy helyi kézműves vásárba. A selyemhernyóktól kezdve a kókuszrumig és a söröskupakokból készült divatos dizájnruhán át a gyönyörű batikcuccokkal bezárólag rengeteg érdekes dologgal találkoztunk.

05 - hernyo.jpg

Utolsó nap nem a romokkal kezdtük a városnézést, hanem a polgárháború és a vörös khmerek szomorú rémuralmának emlékeit kerestük fel a Wat Thmey nevű buddhista templomban. A Pol Pot által vezetett kommunista diktatúrának 1,7 millióan estek áldozatul az 1970-es években. A poklokat megjárt, de élve maradt egykori buddhista szerzetes, Lim Sarorm, az átélt szörnyűségeket festővásznon jelenítette meg, hogy az utókor sose feledje el a közelmúlt borzalmakat.

06 - festmenyeksr.jpg

07 - koponyak.jpg

Innen egy másik úton közelítettük meg Angkort és a legtávolabbi Preah Khan templomhoz tekertünk a bringákkal. A délután nagy részét itt töltöttük, de visszafelé még újra megálltunk az elefántos terasznál és megpróbáltuk elcsípni a naplementét a már említett Phnom Bakheng közelében.

08 - elefant.jpg

10 - templomrom.jpg

11 - templomrom2.jpg

09 - dombormu.jpg

Angkor romjai mellett érdemes Siem Reap városában is elidőzni. A helyi éttermek finom thai és helyi ételeket kínálnak, a bárokban egész jó kambodzsai söröket lehet inni. Az utcán hangulatos a forgatag, mindenütt masszázst kínálnak, vagy éppen sült bogarakat, esetleg pálcikás tarantulát/skorpiót. Rengeteg az érdekes és olcsó szuvenír, mint például a hamisított vietnámi veterán öngyújtó, vagy egy ízléses olajfestmény egy elefántcsordáról, esetleg egy pálinkába fojtott kígyó. Igaz, ha valakinek giccs kell, azt is megkaphatja. Van naplementés Angkor Wat kép, vagy a kínai Nike póló is bőven.

14 - palinka.jpg

Én az utolsó dollárjaimat pedikűrre költöttem. Egy nagy akváriumban lógatott tappancsomból milliónyi halacska lakott jól aznap este, míg én elszürcsöltem egy Angkor sört és a helyi ladyboyok „Ki mit tud” műsorát élveztem.

15 - halak.jpg

Itt épp Gyöngyi eteti a halakat.