Mount Everest alaptábor

2014.04.29. 03:02

Az Everest trek a legmagasabb olyan túraútvonal, amit „hétköznapi turisták” is nagyobb nehézségek nélkül teljesíteni tudnak. Nyilván kell hozzá edzettség, de nem igényel semmilyen technikai bravúrt, vagy alpinista képzettséget. A Himalája időjárása kiszámíthatatlan, de november és december eleje remek időszak arra, hogy teljesítsük a túrát. A csúcsszezon április-május, de akkor nagyobb a forgalom és a menedékházak is megemelik, amúgy röhejesen alacsony áraikat. A túraútvonal a 2800 méter magasan fekvő Lukla városából indul, ahová Kathmanduból rendszeresen indulnak, kis 12 személyes repülőgépek. Aki nem szeret repülni, vagy bőven van ideje, kedve, ereje az plusz 5 nappal megtoldhatja a távot. Ebben az esetben busszal kell elmenni a Jirí nevű faluig, ahonnan gyalog lehet teljesíteni az igen kimerítő hegy-völgyes távot Lukláig.

Luklából átlagosan 8-9 nap alatt lehet eljutni az 5400 méter magasságban elhelyezkedő alaptáborig. Eközben nagyon ajánlott, ha nem kötelező két napot akklimatizálódásra fordítani. Az alaptábor mellett a másik muszájprogram a Kala Patar nevű magaslat megmászása. Az 5540 méter magas csúcsról tiszta időben remek a kilátás az Everestre és a Himalája csodálatos hegyvonulatára.

A szervezést elég pár nappal az indulás előtt elkezdeni. Repülőjegyet nem lehet interneten keresztül intézni, személyesen kell bemenni valamelyik turista irodába és (nekünk fejenként 180 dollárért) egy nap alatt elintézik a foglalást. Természetesen minden iroda megpróbálja az embernek komplett csomagban értékesíteni az Everestet, de aki nem akar sokat költeni és érez magában elég edzettséget, önállóan is nekivághat a hegynek. Ebben az esetben nagyon fontos a felszerelés megfelelő összeállítása. A felesleges holmikat hagyjuk a kathmandui szálláson.

Mivel a korábbi „könnyebb” túra a Panchase-ra kicsit elbátortalanított minket, én nem akartam, hogy Gyöngyi, aki nem szokott a teljesítménytúrákhoz, egy hétig tartó szenvedésként emlékezzen vissza az Everest túrára, így úgy döntöttünk, hogy fejenként 20 dollárért felbérelünk még egy túravezetőt és egy hordárt, akik még segítenek nekünk a csomagok cipelésében. Azaz igazság, hogy nem tudtam, hogyan reagál a szervezetünk az oxigénhiányos magasságban, így úgy éreztem, jobb ha van mellettünk egy tapasztalt vezető. Továbbá sokan javasolták azt is, hogy egy helyi guide rengeteg dolgot el tud mondani a hegyekről, a flóráról és faunáról, a hegyi népek kultúrájáról. Nos Luck-kal és Arival nagyon melléfogtunk. Nemhogy nem mondtak semmit, de gyakorlatilag angol tudásuk is a minimum határán billeget. Hozzáállásuk és túravezetői képességük pedig felháborító, értékelhetetlen és elkeserítő volt egyben. Mindezek után én személy szerint már senkinek nem ajánlom, hogy túravezetőt fogadjon fel. D.I Y.

A hegy megmászásához engedély kell, ezt a turistairodában és menet közben szintén el lehet intézni. Térképet lehet venni bármelyik boltban, az út majdhogynem ki van kövezve, eltévedni lehetetlen, szállást helyben lehet találni és így mindenki maga döntheti el, hogy milyen tempóban halad.

Felszerelés tekintetében minden beszerezhető Kathmanduban, ami szükséges a hegy megmászásához.  A meleg pehely hálózsák alapvető, érdemes bérelni valamelyik boltban. Használt ruhaboltot mi nem találtunk, pedig fórumokon azt olvastam, hogy a város rendesen el van látva vele. Mindazonáltal tapasztalva a hamisított túrafelszerelések minőségét, javaslom mindenki újat vegyen.

Ha valakinek nincs bejáratott bakancsa, akkor alaposan nézzen körül a városban, mert a legfontosabb a kényelmes lábbeli. Viszont törődjünk bele, hogy a túra végére így is úgy is tönkre fog menni. Rövidre zárva, a javasolt felszerelés:

•          3 alsónadrág
  •          3 póló
  •          3 pulóver (ebből legalább 1 duplapolár, amit Kathmanduban bárhol lehet venni)
  •          magasszárú bakancs (én rövidszárúban nyomtam, de ne építsünk arra, hogy nem lesz hó)
  •          vastag dzseki (ne pehely legyen)
  •          4 pár sízokni
  •          2 jégernaci
  •          1 hosszúnadrág
  •          1 steppeltnadrág
  •          1 rövidnadrág
  •          1 kötött sapka
  •          1 síkesztyű
  •          1 sál (lehet jakgyapjúsálat venni)
  •          meleg pehelyhálózsák
  •          termosz, ami melegít este
  •          főzőedény, főzőfej
  •          gázpalackot lehet venni Luklában és végig az úton
  •          kanál, kés
  •          fejlámpa, öngyújtó
  •          papucs
  •          tisztasági kendő, kézfertőtlenítő, WC papír
  •          fogkefe, fogkrém, szappan
  •          törülköző
  •          túrabot, napszemüveg, napkrém
  •          vízfertőtlenítő csepp (Kathmanduban beszerezhető)
  •          fejfájás csillapító, izomlázra kenőcs, ragtapasz,
  •          diamox (olyan gyógyszer, ami segít hozzászokni az oxigénhiányos levegőhöz. Mi nem használtunk.)
  •          megfelelő mennyiségű csoki, levesporos tészta, tea, műzli és víz, víz, víz.

Hát ennyi, a fenti listát még mindenki személyre szabhatja. Jó túrázást!